Freiberg Hastalığı

Freiberg İnfraksiyonu

Freiberg Hastalığı nedir?

Ayak ikinci tarak kemiğinin parmakla eklem yaptığı yerde ağrı ile karakterize bir hastalıktır. Hastalığın nedeni tam olarak bilinmemekle beraber; ikininci tarak kemiği distal ucunda avaskuler nekroz dediğimiz kanlanma sorunu sonucu oluştuğu düşünülmektedir. Yine  travma ve avasküler nekroz beraber bulunduğunu destekleyen çalışmalar da mevcuttur.

Freiberg Hastalığı kimlerde görülür?

Freiberg hastalığı adolesan ve erişkin yaşlarda görülebilir. ikinci tarak kemiğinin parmaklara yakın uç kısmında ağrı ve yuvarlak eklem yüzeyinde düzleşme görülmektedir. Nadir görülen bu sorun, kızlarda daha sık görülür. İkinci metetarsta (tarak kemiği) en sık izlenip ,3,4. Ve 5. Tarak kemiklerinde daha az görülür.

Freiberg Hastalığında bulgular nelerdir?

Ayakta lokalize ağrı, hassasiyet, bölgesel şişlik, eklem hareketlerinde kısıtlanma ve topallama en sık görülen bulgulardır.  Radyolojik olarak ikinci metatars başında düzleşme ,skleroz,radyolusens alanlar ve  hatta çökme (collapse ) gözlenebilir.

Tanı nasıl koyulur?

Tanı fizik muayene ve direkt radyografiler ile koyulur. Ortopedi uzmnaı bazen oluşan deformiteyi daha iyi incelemek için 3 boyutlu tomografik tetkik isteyebilir.

Tedavisi nasıl yapılır?

Erken evrede olup ileri deformite gelişmemiş hastalarda dolgu tabanlı rahat ayakkabılar, ağrı kesiciler ve buz tatbiki uygulanır. Bu tedaviye rağmen şikayeti süren  ve ayak 2.tarak kemiği uç kısmında eklem yüzeyi bozulması  görülen hastalarda cerrahi tedavi uygulanır.

Cerrahide hangi yöntemler uygulanır?

Cerrahide; debridman, metatarsal dorsifleksiyon osteotomisi, metatars başının kısaltılması ve çıkartılması gibi yöntemler mevcuttur.

Konuyla ilgili Soru ve Cevapları okumak için tıklayınız