Çocuklarda Aksama - Bacağını Basamama

Çocukluk yaş grubunda sık görülen aksama şikayetinin en belli başlı nedenleri; Travma, Geçici Sinovit, Enfeksiyonlar, Perthes hastalığı, Gelişimsel (Doğumsal) Kalça Çıkığıdır.

Travma hikayesinde; ev kazaları başta olmak üzere sıklıkla düşme, burkulma yada iğne gibi bir yabancı cisme basma hikayesi vardır. Travmatik ağrılarda, çocuklar yürürken belli bölgede ağrı şikayetinde bulunabilirler. Daha küçük çocuklar ağrının yerini ifade edemeyip aksama şikayeti gösterirler. Hastaların alt ekstremiteleri ayaklar dahil herhangi bir yaralanma bulgusu (ciltte sıyrık, morarma, küçük iğne batması yeri ve aşırı hassasiyet) açısından gözle ve elle incelenmelidir. Gereken hastalarda radyolojik değerlendirme yapılmalıdır ve tanı koyulunca uygun tedavi doktorunuzca başlanır.

Toksik sinovit yada Geçici Sinovit hastaları, son 1-2 gündür kendiliğinden başlayan aksama ve ayağının üstüne basamama şikayeti ile başvurur. Sıklıkla hastada ateş olmayıp son 1 ay içinde geçirilmiş bir enfeksiyon öyküsü vardır. Genellikle tek taraflı tutulum olup etkilenen eklemde hareketler minimal olarak kısıtlanmıştır. Ultrasonografide ve MR inceleme de eklemde sıvı birikimi görülürken radyografide kemik patolojisi görülmeyip eklem mesafesinde hafif artma dikkati çekebilir. Çoğunlukla istirahat ve antiinflamatuvar tedavi ile 7-10 gün içinde kendiliğinden geçer.

Enfeksiyonlar, bazı üst solunum yolu ve diğer bölgelerin viral enfeksiyonlarının başlangıcında birden fazla eklemi tutan ağrı ve ateş görülür. Sıklıkla viral enfeksiyon bulguları baskındır. Takipte kendiliğinden düzelir.

Bazı hastalarda nadirde olsa eklemin bakteriyel iltihabı (septik artrit) ve kemik iltihabı görülebilir ki bunlar acil yaklaşım gerektirir. Eklem enfeksiyonunda çocuk yürümek istemez ve sıklıkla yüksek ateşi vardır. Yattığı posizyonda eklemini en rahat ettireceği pozisyonda tutar ve eklemin pasif olarak oynatılmasına aşırı tepki verir. Sıklıkla diz, kalça, ayak bileği ve omuz eklemlerinde olup genelde tek eklem tutulumu olur. İmmun sistemi baskılanmış çocuklarda birden fazla bölgede iltihap görülebilmektedir. Diz ve ayak bileği gibi eklemlerde tutulum olursa şişlik ve ısı artışı ile kızarıklık belirgindir. Acil yaklaşımda doktorunuz sıklıkla ultrasonografi, kan testleri ve radyolojik inceleme isteyebilir. Tanıda şüphe olan olgularda eklem içine iğne ile girilip örnek alınabilir. Tanı koyulunca derhal örnek alınıp antibiyotik başlanır ve eklemin içinin yıkanıp temizlenmesi gerekir ki bu sıklıkla cerrahi olarak yapılır, bazı eklemlerde işlem açık olarak yapılabildiği gibi bazı eklemlerde artroskopik yöntem ile yapılır. Kan değerleri normale dönene kadar intravenöz yada intramüsküler antibiyotik tedavisine devam edilir.

Kemik iltihabında ise eklem hareketleri kısmen rahat olup, kemiğin ekleme yakın bölgesinde ağrı, hassasiyet, şişlik ve kızarıklık gözlenir. İlk 24 saat içinde yakalanan olgular sadece intravenöz yada intramüsküler antibiyotik tedavisi ile kontrol altına alınabilirken daha geçikmiş olgularda kemiğin içinde abse oluşacağından cerrahi drenaj gerekmektedir. Yine kan değerleri normale dönene kadar intravenöz yada intramüsküler antibiyotik tedavisine devam edilir.

Legg-Calve-Perthes hastalığı sıklıkla 4-10 yaş arasında görülür ve erkeklerde daha yaygındır. Dize veya uyluğa vuran kalça ağrısı mevcuttur. Sıklıkla aksama ve diz ağrısı ile başvururlar. Ateş olmayıp genel kan testleri normaldir. Hastaların büyük kısmında radyografi ile tanı koyulabilirken erken olgularda radyolojik bulgu görülmeyebilir (Şekil 1). Bu durumda MRI tetkiki yardımcı olacaktır. Tedavide ilk amaç kalça eklem hareket açıklığını sağlamaktır. Bunun için ağrılı devrelerde istirahat ve eklem hareket açıklığını sağlayıcı eksersizler önerilir. Hastalar, 6 haftada bir klinik ve radyolojik olarak takip edilirler. İncelemede amaç kemikteki çökme ve kalça eklemi uyumunu irdelemektir. Hastalığın iyileşme süreci 1-2 yıldır. Uyumun bozulduğu hallerde doktorunuz eklem uyumunu sağlamak amacı ile cerrahi tedavi önerebilir. Tedavide ortez kullanan hekimler de mevcuttur.

Şekil 1: Legg-Calve-Perthes hastalığı olan bir olgunun radyolojik görünümü.

Gelişimsel (doğumsal) kalça çıkığı, doğum sonrasında yapılan muayene ve kalça ultrasonografileri sayesinde erken tanısı koyulabilen bir hastalıktır. Ancak günümüzde nadiren bazı hastalar yürümeye başladıktan sonra aksama veya ördekvari yürüyüş ile başvurabilmektedir. Tek taraflı olgularda aksamada gövde çıkık tarafa doğru eğilmektedir. Çıkık tarafta kısalık ve hareket kısıtlılığı göze çarpmaktadır. Tanı, klinik ve radyolojik olarak koyulur. Yürüme sonrası yaş grubunda tedavi cerrahidir.

married affairs sites website dating a married man

click unfaithful spouse wife cheated
read here husband cheat why do married men cheat on their wives
reason women cheat husband cheated wife women cheat because
sore throat gonorrhea how can u get syphilis gonorrhea discharge pictures
android spy ware best spyware for android mobile phone spyware
married cheat women cheat why married men cheat on their wives

Konuyla ilgili Soru ve Cevapları okumak için tıklayınız

30 Ağustos Zafer Bayramınız Kutlu Olsun
Prof.Dr.Şeref Aktaş Canlı Yayın Konuğu -CemTV
hiv dating site hiv transmission how do you get aids or hiv
8 Mart Dünya Kadınlar Günü
when can u get an abortion chemical abortion ways to have an abortion
www.ayakcerrahisiuzmani.com
my fiance cheated on me my boyfriend cheated on me with a guy women who cheated
android spy ware mobile phone monitoring software for android mobile phone spyware
www.cocukortopedisi.com
married cheat women who like to cheat why married men cheat on their wives
Ortopedi.tv Yayında
hiv rash pictures hiv/aids treatments aids facts women
hiv dating site early stages of hiv how do you get aids or hiv
Ultrasonografi Ünitemiz hizmete girmiştir.
how to know if wife has cheated read how to cheat with a married woman
reasons why husbands cheat husband watches wife cheat
chances of getting hiv treatment of hiv/aids symptoms for hiv/aids
sore throat gonorrhea herpes simplex 1 virus gonorrhea discharge pictures
Ortopedi TV
when can u get an abortion dilatation and curettage instruments ways to have an abortion
hiv rash pictures hiv aids statistics aids facts women
Ayağa Özel Tabanlık Ünitemiz hizmetinize açılmıştır
Ortopedi Doktorum Kliniği Tanıtım Videosu
my fiance cheated on me link women who cheated
hiv dating site hiv transmission how do you get aids or hiv
Tüm Babaların Babalar Günü Kutlu Olsun.
ESWT (Şok Dalga Tedavisi) ünitemiz hizmete girmiştir.
Eklem İçi Enjeksiyonlar
chances of getting hiv how to prevent hiv symptoms for hiv/aids
married cheat wife cheated why married men cheat on their wives
PRP (Trombositten Zengin Plazma) Enjeksiyonu
hiv rash pictures hiv aids statistics aids facts women
married cheat wife cheated why married men cheat on their wives
Regaip Kandiliniz Mubarek Olsun
19 Mayıs Atatürk`ü Anma, Gençlik ve Spor Bayramınız Kutlu Olsun !
Prof.Dr.Şeref Aktaş, 6-8 Nisan 2012 tarihlerinde İstanbul Grand Cevahir Kongre Merkezinde düzenlenen Uluslararası Teknoloji Bağımlılığı Kongresine Teknoloji Kullanımı ve Sağlık konusunda konuşmacı olarak katılmıştır.